duminică, 13 ianuarie 2013

Interviu cu un explorator de buncăre

     Pentru că timpul a fost limitat, întrebările au fost la obiect. Tot ce-mi rămâne de făcut este să vă invit să citiți interviul și să îmi spuneți părerile voastre.

      Zetu Harry, un tânăr de 24 de ani din Constanța, ne oferă o mică lecție de istorie dintr-un unghi de observație diferit și special. Ne introduce în pielea unui adevărat Indiana Jones de Constanța.

      1. Am înțeles că împreună cu alți câțiva prieteni ai un hobby mai puțin obișnuit, și anume să căutați și să explorați buncărele din județ. De unde ai dobândit acest hobby sau cum ți-ai descoperit această pasiune?

         Desi in Constanta sunt persoane care se autointituleaza epxloratori urbani suntem doar 5 persoane care cu adevarat exploram tainele orasului. E vorba de mine, Baton, West, Reverse si Saila. De putin timp ni s-a alaturat si Ovidiu Oprea cel care putem spune ca a deshis drumul la capitolul explorari urbane in urma cu 27 de ani cand a intrat si el intr-o serie de buncare germane pe care le-a si cartografiat. Hobby-ul pot spune ca il am din copilarie, mereu m-a pasionat arheologia, aventura….eram extrem de incantat de excursiile facut ein generala cu clasa la cetati, ori la pesterile din Cheile Dobrogei. Insa aceasta pasiune nu m-a facut sa devin un elev stralucit la istorie, din contra. Nu stiu cum dar toti profesorii de istorie au un talent de a transforma cele mai sangeroase batalii in cele mai plictisitoare povesti. Am inceput sa exploram buncarele naziste in primavara anului trecut. Cel are a reaprins aceasta scanteie a fost Reverse care a realizat primele poze din interiorul buncarelor de sub promenada cazinoului. De atunci am inceput documentarea si munca de teren.


     2. Cum aflați de aceste cazemate? Care sunt pașii esențiali în explorarea unui astfel de loc?

         In primul rand google maps ne este de mare ajutor in lipsa unor documente oficiale. Pasii esentiali...nu stiu curaj, nebunie, insa sunt si niste reguli de baza ale muncii in echipa. Instructajul, ca sa zic asa, consta in cateva reguli: inauntru nimeni nu face glume, toata lumea este atenta la cap si pe unde merge, de asemenea, nimeni nu pleaca de capul lui prin buncar pentru ca pericole, uneori mortale, exista. De altfel, cine vrea sa intre intr-un astfel de buncar nu trebuie să aibă fobii: de intuneric, locuri stramte, paianjeni, soareci, gandaci etc.

     3. Câte buncăre ați descoperit și care consideri tu că este cel mai important?

         Am “pus mana” ca sa zic asa pe vreo 20-30 de buncare. Estimam ca ar fi undeva peste 200 de cladiri realizate de armata germana in timpul WW2 pe intreg cordonul litoral de la Sulina la Vama Veche. Discutam de o linie de foc cu scopul de a proteja litoralul in cazul unor represalii sovietice in urma demararii operatiunii Barbarossa. Discutam de un wall asemanator Atlantic Wall cu buncare, garaje, puncte AA, cazemate, depozite, un aeroport, baza de hidroavioane etc. E greu de spus care e cel mai important. Insa se remarca ansamblul bateriei Tirpitz, buncarul nr. 1 de pe strada Traian, reteaua de buncare de sub promenada Caiznoului si reteaua de buncare din cadrul bateriei din Faleza Nord, zona Pescarie.


      4. Am aflat că ai și o viziune de a face din această ocupație voluntară o afacere profitabilă pentru Constanța. Cum vezi tu lucrurile desfățurându-se la nivel de județ? Ar putea să fie ceva permanent sau doar în timpul sezonului estival?

        Cele mai importante buncare, cele mai reprezentative pot fi restaurate si exploatate in scop turistic. Acest lucru se poate realiza prin parteneriate public private. Astfel de obiective turistice exista in Germania, pe coasta Frantei, Olandei, ele facand parte din atlantic Wall si au mare succes.


    5. Ce aveți în plan, în legătură cu această activitate, pentru următorul an? Plănuiți să scrieți o carte sau să faceți acțiuni pentru ca locuitorii județului vostru să cunoască această parte importantă a istoriei?


       Cu totii cunoastem mituri si legende despre armata nazista…Cert este ca aici la Constanta au existat anumite lucruri mai deosebite. In cadrul flotilei de submarine 30, submarinele U-9, U-18 si U-19 au fost pilot intr-un proiect secret de dotare a submarinelor cu lansatoare de rachete. De asemenea, U-9 era singurul submarin din flota nazista care avea dreptul de a purta ca sigla celebra cruce de fier. Pe de alta parte flotila de hidroavioane Seenot 8 facea parte din unitatile speciale ale SS avand ca sigla celebrul cap de mort. Este o istorie putin cunoscuta si putin cercetata, insa este istoria noastra si trebuie sa ne-o asumam. Pe viitor da dorim sa scriem o carte. O vom publica insa dupa ce terminam de cecetat toate constructiile militare din WW2 ramase in picioare in Dobrogea. Estimam ca in 23 ani o vom scoate. Cartea se a intitula “The Black Sea Wall.”

Un comentariu:

  1. Ce intrebari si raspunsuri inteligente! Foarte frumos realizat interviul. Felicitari!!! :*

    RăspundețiȘtergere

Ai ceva de spus? Zi tare, să te-auzim!